Yoga voor Klimmers


Over Jessica

Mijn missie is om klimmers met meer vrijheid en plezier te laten klimmen. Ik deel graag mijn tips en kennis! Lees hier meer. 

Workshops

Houd deze pagina in de gaten voor events en workshops. Kijk ook bij mijn tips. Je krijgt handvatten om van start te gaan met yoga en zelf yoga te integreren in je klimroutine. Lees hier meer. 



Tips voor Klimmers


Klim met meer vrijheid en plezier : 5 voordelen van yoga!

 

 

 

Yoga en klimmen zijn goed relatiemateriaal. Opvallend veel synergie om gezellig met elkaar door één deur te kunnen. En genoeg verschillen om elkaar perfect aan te vullen.

Hier lees je waarom!

meer lezen 0 Berichten

YogaRocks #5 - Zekeren? Zorg voor je nek!

Doug Keller, Therapeutic Wisdom Workbook (2017)

De meest klimmers hebben wel eens nekpijn. Dit is meestal het gevolg van verandering van het postuur door het klimmen of door langdurig zekeren.

 

Vaak draagt ook het dagelijks leven (kantoorbaan) of leeftijd hier aan bij. In de meeste gevallen is er dan sprake van hyperextensie van de nek. De nek verzwakt met als gevolg pijnklachten in de nek en rug (soms straling naar de armen). 

 

In dit artikel vind je zowel therapeutische oefeningen als counterposes voor na het zekeren!


meer lezen

YogaRocks #4 – No glutes no glory! Yoga voor een goed achterwerk

Billen zijn er niet alleen voor de sier. Welke vorm van bergsport je ook doet, van wandelen tot technisch klimmen, de bilspieren spelen een sleutelrol in de bewegingen die je maakt en het stabiliseren van het bekken. Met yoga houd je je achterwerk in optimale conditie!

 

Zowel te zwakke als over ontwikkelde bilspieren kunnen klachten geven aan de onderrug, knieën, hamstrings en beperken mobiliteit in de heupen. Reden genoeg om de bilspieren eens op een andere manier te bekijken. It is all about balance!

 

Hieronder vind je 4 yogahoudingen voor een uitgebalanceerd achterwerk. 

meer lezen 0 Berichten

YogaRocks #3 - Verbeter je postuur, voorkom blessures!

 

Klimmers zijn sterk, maar soms ook een beetje krom. Letterlijk. Vooral fanatieke en sterke sportklimmers hebben vaak een typisch klimmerspostuur waarbij de schouders naar voren rollen. Dit komt met name door musculaire disbalans waarbij sommige spieren relatief sterker zijn dan anderen. Daarnaast werken omstandigheden zoals zekeren, lopen met zware bepakking en mate van lichaamsbewustzijn vaak ook niet mee.

 

De musculaire disbalans is in het kort samengevat het gevolg van:

 

  • Over-ontwikkelde Lattisimus dorsi (‘lats’)
  • Over-ontwikkelde Pectoralis major en minor (borstspieren)
  • Relatief onderontwikkelde Rhomboideus en Trapezius (spieren tussen de schouderbladen)
meer lezen 0 Berichten

YogaRocks #2 - Klimmerselleboog: Verminder spanning in de onderarmen

“Mijn onderarmen staan in de fik”. Dat was zo ongeveer mijn eerste ervaring met klimmen. Je onderarmen krijgen een hoop te verduren bij deze sport.

 

Een beetje extra aandacht is daarom geen overbodige luxe. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Deze 4 yogahoudingen kunnen helpen om blessurevrij te blijven klimmen.

meer lezen 0 Berichten

YogaRocks #1 – Hoog opstappen: 4 yogahoudingen voor flexibele heupen

Hoog opstappen en tegelijkertijd dicht bij de wand blijven. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb altijd het gevoel dat ik een stuk been tekort kom. Maar het is niet de lengte van onze ledenmaten waar het spaak loopt. Gelukkig maar.

 

Waar zit dan de kink in de kabel? De mogelijkheid om meer bereik te hebben en dicht bij de wand te blijven zit in de flexibiliteit van de heupen. Met name de ruimte die je hebt om je bovenbeen omhoog en naar buiten te roteren is hier belangrijk. Om deze beweging mogelijk te maken moet je meer ruimte creëren in de heupflexoren, de binnenkant van je bovenbenen en achterkant van je bovenbenen. Hoe doe je dit? Door regelmatig deze 4 houdingen te oefenen kun je meer openheid in de heupen krijgen.

meer lezen 0 Berichten